Zdravy A Tehotenstvia

Zdravý životní styl a jeho dopady na těhotenství

O zdravém životním stylu se mluví primárně v kontextu snahy o otěhotnění. Přestože v tomto období hraje zdravý životní styl skutečně klíčovou roli, zapomínat bychom na něj neměli ani v průběhu těhotenství, kdy má významný vliv nejen na samotnou matku, ale také zdraví a vývoj nenarozeného dítěte. Pojďme se společně podívat, jak správná životospráva a zařazení zdravých návyků před, během a po těhotenství může mít mnoho pozitivních dopadů na celkové zdraví a blaho matky i dítěte.

Základem je vyvážená strava

Asi nebude žádným překvapením, že správná výživa je jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících těhotenství. Tělo ženy během tohoto období potřebuje zvýšený přísun živin, včetně vitaminů, minerálů a bílkovin. Fyziologické požadavky se mohou lišit v různých fázích těhotenství, a proto je důležité sledovat individuální potřeby a vše konzultovat s odborníkem na výživu. Lékaři zpravidla doporučují zvýšit konzumaci potravin obsahujících kyselinu listovou a omega-3 mastné kyseliny, které společně napomáhají správnému vývoji nervového systému nenarozeného dítěte.

Pokud pomineme mikronutrienty v podobě důležitých vitamínů a minerálů, zapomínat nesmíme ani na makro živiny a celkový kalorický příjem. Těhotné ženy by měly přijímat dostatečné množství bílkovin, ale také tuků a sacharidů, které jsou nedílnou součástí jídelníčku. Obecně platí, že zatímco v prvním trimestru zůstává denní kalorický příjem zhruba stejný, od druhého trimestru by se měl zvýšit o zhruba 300 kcal. 

Zdravý životní styl a zdravá strava samozřejmě zahrnuje také omezení konzumace potravin bohatých na bílý cukr a nasycené tuky. Přestože tato změna nemusí být zrovna příjemná, pomůže snížit riziko vzniku gestačního diabetu a hypertenze, které v těhotenství hrozí. A asi není třeba dodávat, že v těhotenství by si maminky měly naprosto odpustit nezdravé návyky, jako je kouření a konzumace alkoholu. Alkohol i nikotin a zplodiny z cigaret mohou mít závažné následky na zdraví nenarozeného dítěte, včetně poruch vývoje a nízké porodní váhy.

Nezapomínejte na fyzickou aktivitu

Další zásadní součástí zdravého životního stylu během těhotenství by měla být pravidelná sportovní aktivita. Přestože je samozřejmě potřeba tělesnou námahu přizpůsobit zdravotnímu stavu, doporučení lékaře a míře energie, platí, že těhotenství není nemoc, a pohyb by tak měl i nadále být součástí vašeho života.

Pravidelná mírná fyzická aktivita má pro těhotné ženy mnoho výhod. Posiluje svaly, podporuje pružnost kloubů a pomáhá udržet vhodnou hmotnost, a tedy i předcházet nejrůznějším komplikacím během těhotenství, porodu a šestinedělí, jako je předčasný porod nebo gestační diabetes.

Nevíte, co vše si můžete během těhotenství dovolit? Přestože poslední slovo má samozřejmě váš lékař, obecně se dá říci, že v těhotenství můžete bez obav pokračovat ve sportech, které jste byla zvyklá dělat před otěhotněním, samozřejmě s výjimkou rizikových sportů. Naopak se nepouštějte do nových sportů a fyzicky namáhavých koníčků, které jste před otěhotněním neprovozovala. Nebojte, bude na ně času dost i po příchodu vašeho potomka na svět! I ženám, které toho před otěhotněním příliš nenasportovaly, jsou doporučovány nenáročné sportovní aktivity, jako je plavání a těhotenská jóga.

Jidlo

Zdravý spánek jako klíč k regeneraci

Možná tušíte, že po porodu toho s novorozencem příliš nenaspíte, a snažíte se tak “naspat” do zásoby. A dobře děláte, spánek totiž prospívá vám i vašemu miminku. Zatímco kvalitní spánek vám pomáhá nabrat sílu a regenerovat, nedostatek spánku může mít (nejen) v těhotenství negativní dopad na vaše tělo i mysl. Je důležité klást důraz na kvalitní spánek a vytvořit ideální prostředí pro odpočinek, a to z hned několika důvodů:

  • Během spánku dochází k regeneraci svalů a tkání, což může pomoci zmírnit únavu a svalové napětí spojené s těhotenstvím.
  • Dostatek spánku má pozitivní vliv na imunitní systém, který je během těhotenství více zatížen.
  • Nedostatek spánku byl spojován s vyšším rizikem vzniku gestačního diabetu.
  • Dostatečný spánek je spojen s nižšími hladinami stresu a úzkosti, což může pozitivně ovlivnit celkovou psychickou pohodu během těhotenství.
  • Nedostatek spánku byl spojován s vyšším rizikem předčasného porodu.
  • Během spánku uvolňuje tělo růstové hormony, a dostatečný spánek je tak nezbytný pro správný růst a vývoj plodu.

Zatočte se stresem

Těhotenství může být stresující období, a proto je klíčové najít způsoby, jak omezit stresové faktory. Zkuste do své životosprávy zařadit rozmanité techniky relaxace, jako je meditace a hluboké dýchání, které vám pomohou udržet duševní pohodu. 

Eliminace nadměrného stresu a celková práce na psychickém zdraví je důležitá z hned několika důvodů. V prvé řadě hormonální změny způsobují nejen změny tělesné, ale i psychické, a u těhotné ženy se mohou objevit stavy úzkosti, deprese, náladovost, poruchy kognitivních funkcí, či dokonce neuróza

Vysoký stres souvisí se zvýšenou hladinou kortizolu, který je spojován například s nižší porodní váhou, předčasným porodem a zvýšeným rizikem vývojových problémů. Vědomou a cílenou eliminací stresu si tak můžete ušetřit celou řadu nepříjemných komplikací.

Když se nedaří otěhotnět

Ani v případě, že stále marně čekáte na pozitivní těhotenský test, nevěšte hlavu a dál udržujte zdravou životosprávu. Ta výrazně pomáhá nejen k přirozenému otěhotnění a bezproblémovému těhotenství, ale je důležitá také v případě, že přijde na řadu asistovaná reprodukce v podobě umělého oplodnění a IVF. 

Sečteno a podtrženo

Celkově lze říci, že zdravý životní styl je základem pro bezpečné a bezproblémové těhotenství. Pravidelné návštěvy lékaře, správná výživa, fyzická aktivita, kterou zajistí například speciální cvičení pro těhotné, a péče o duševní zdraví společně tvoří komplexní přístup, který může pozitivně ovlivnit jak matku, tak i nenarozené dítě. Rozhodně tak zdravou životosprávu nepodceňujte!

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *