Bezezbytkova Dieta

Bezezbytková dieta: rady, jak ji dodržovat

Když se řekne dieta, možná si představíte usilovnou snahu shodit nějaká ta přebytečná kila. Každý, koho trápí potravinová intolerance či onemocnění trávicí soustavy, však moc dobře ví, že dieta jednoduše označuje způsob stravování. V následujících řádcích vám přiblížím bezezbytkovou stravu, jejímž cílem je spíše než hubnutí zdraví našich střev či jejich očista před lékařským vyšetřením.

Co je cílem bezezbytkové diety?

Jak je asi zřejmé z úvodu, bezezbytková dieta nepatří mezi dlouhou řadu „zázračných“ způsobů, jak zhubnout. Nápovědou o jejím účelu může být už samotný název – cílem je očista střev od nejrůznějších zbytků potravy, které v nich zůstávají a mohou škodit, případně nejsou žádoucí při vyšetření střev kolonoskopií a tak podobně. 

Bezezbytkova Dieta A Streva

Pokud pomineme krátkodobé bezezbytkové stravování z důvodu lékařských zákroků ve střevě, bezezbytková dieta je mnohdy nedílnou součástí osob se zánětlivým onemocněním střev, střevní neprůchodností, chronickým průjem či Crohnovou chorobou. Lékaři tuto dietu doporučují také při léčbě rakoviny tlustého střeva.

Jaké jsou „zakázané“ potraviny 

Asi nebude žádným překvapením, že základem bezezbytkové stravy je především dlouhý seznam zakázaných potravin, které je vhodné z jídelníčku úplně vynechat. Primárně jde o potraviny bohaté na hrubou vlákninu a tuk. Obecně se doporučuje také vyhnout potravinám, které člověka nadýmají, jako třeba některé luštěniny.

Nezdrava Strava A Bezezbytkova Dieta

Přestože je nezbytné výrazně omezit příjem také ovoce a zeleniny (zejména pak jejich slupek), možná vás potěším zprávou, že při dostatečné tepelné úpravě mohou alespoň v malé míře v jídelníčku zůstat. Zároveň však dodávám, že každý z nás je jiný, a co sedne jednomu člověku, může druhému způsobit nepříjemné obtíže. Více než kdy jindy tak platí, že je třeba ke stravování přistupovat individuálně. 

Zakázané potraviny při bezezbytkové dietě:

  • Alkohol
  • Přepálené tuky
  • Nadýmavé druhy zeleniny a luštěniny
  • Cereálie
  • Tučné maso
  • Samotná vejce
  • Mléčné výroby s vysokým obsahem tuku
  • Syrové ovoce a zelenina (zejména slupky a zrníčka)

Co naopak jíst můžeme?

Možná právě kroutíte hlavou a přemýšlíte, co vám tedy v jídelníčku zbylo. Přestože vegetariány a vegany asi trochu zklamu, dobře snášenou potravinou bývá libové maso, případně mléčné výroby s nízkým obsahem tuku (maximálně 40 %). Z hlediska trávení jsou doporučovány nejrůznější zakysané výrobky, jako je kefír, opět však platí pravidlo o omezeném obsahu tuku.

Povolene Potraviny Bezezbytkova Dieta
Ilustrační obrázek.

Aby tělo navzdory omezenému výběru potravin získalo potřebné minerály a vitamíny, není na škodu vyzkoušet, zda vám nedělají problém ovocné a zeleninové šťávy. Naopak se vyhněte nejrůznějším smoothies atp., které obsahují velké množství vlákniny. 

Praktický tip

Zachování živin pomůžete například také vařením brambor a další zeleniny ve slupce, kterou stačí po uvaření oloupat.

Tipy na vaření při bezezbytkové dietě

Velkou překážkou při sestavování bezezbytkového jídelníčku není kupodivu až tak omezený výběr potravin, jako spíše naše zvyky v kuchyni. Česká kuchyně je obecně plná smažených jídel, která vzhledem k obsahu přepáleného tuku do jídelníčku „bezezbytkáře“ nepatří. Řešení je naštěstí poměrně snadné – namísto smažení jídla duste či vařte. Na minimální množství tuku však nezapomínejte ani při pečení.

Jednou z potravin, která se poslední roky těší v oblasti zdraví stravy vysoké popularitě, je pak přepuštěné máslo ghí. Ačkoliv jeho prospěšnost v jídelníčku zdravého člověka je řekněme diskutabilní, v bezezbytkové dietě má své místo. Přestože je méně náchylné k přepálení než klasické máslo, nezapomínejte, že do jídel bychom ho měli přidávat až při dokončování daného pokrmu. 

Vzorový jídelníček na celý den

  • Snídaně: Bílý rohlík s nízkotučnou lučinou a libovou šunkou.
  • Svačina: Kefír a banán. 
  • Oběd: Bramborová kaše a dušené kuřecí prso.
  • Svačina: Ovocný kompot (ovoce bez slupek).
  • Večeře: Kuřecí vývar s mrkví, celerem a petrželí.

Je bezezbytková dieta pro každého?

Na závěr znovu dodávám, že bezezbytková dieta rozhodně neslouží k hubnutí. Vzhledem k omezenému množství potravin, které povoluje, by zdravému jedinci spíše uškodila, samozřejmě s výjimkou jejího krátkého dodržování před vyšetřením či operací střev. Naopak v případě zánětlivých onemocněních střev se často jedná o jediné dlouhodobé řešení vleklého problému.

Přestože v prvé řadě je třeba hledat rady pro správné stravování v bezezbytkovém režimu u lékaře, realita je bohužel někdy taková, že lékař ví o této stravovací metodě jen o něco více než vy. Pokud si tak nevíte s jídelníčkem rady, neváhejte vyhledat pomoc kvalifikovaného výživového poradce, který se na tuto dietu specializuje. Sami uvidíte, že váš jídelníček se nemusí skládat pouze ze tří základních surovin.

Zdroj

https://www.nzip.cz/clanek/518-bezezbytkova-dieta

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.